Generel Information om skolen

Generel information om Øresundsskolen

Øresundsskolen har elever fra 0. til 9. klassetrin og er beliggende på det ydre Østerbro i det tidligere Øresundshospitals bygninger, som er blevet moderniserede og specialindrettede til netop vores børnegruppe. Det er et dejligt område, som ligger tæt på vandet og byder på mange muligheder for udendørs aktiviteter.
Børn på Øresundsskolen og skolefritidsordningen har mulighed for gratis transport til og fra skole med busser. Aftale om transport sker i samarbejde med skolen og busselskabet.
Der er ansat ca. 110 engagerede medarbejdere. Vi har åbent i skolen og i fritidsordningen.

Rammer for Udvikling

Øresundsskolen er en specialfolkeskole og et fritidstilbud (KKFO) til børn og unge i den skolepligtige alder. Vi modtager børn med nedsat fysisk og psykisk funktionsniveau. Det kan være:
• Udviklingshæmmede børn
• Børn med multiple funktionsvanskeligheder
• Børn med markante udviklingsforstyrrelser som autisme og opmærksomhedsforstyrrelser
Lige som i hjemmet skal børnene hos os have den størst mulige omsorg og opmærksomhed, og her har vi det specialuddannede personale, som kan sikre, at børnene både i folkeskolen og i fritidstilbuddet får den bedst mulige undervisning og udvikling.
Også vores dejlige bygninger er indrettet til at imødekomme alle børnenes behov, og al undervisning og alle aktiviteter tager udgangspunkt i det enkelte barns specielle situation.
Både vi, børnene og forældre oplever, hvordan de faglige og sociale kompetencer styrkes i den professionelle ramme, som Øresundsskolen tilbyder.

Sammenhæng i hverdagen

FOLKESKOLEN
Specialskolen tilbyder almindelige skolefag som enhver anden folkeskole fra 1. til 9. klasse. Hos os er undervisningen organiseret i klasser med 4-9 elever, og undervisningen er tilrettelagt i forhold til hver enkelt elevs kompetencer og behov. Vores veluddannede personale benytter de nyeste pædagogiske metoder og teknologier i en meget omsorgsfuld og tryg ramme.
Der bliver hvert år udarbejdet elev- og handleplaner med mål for den enkelte elev. Handleplanen laves i samarbejde med forældrene. Vi følger op på de mål, vi har sat og evaluerer resultaterne. Herudover laver vi konkrete lære- og ugeplaner for hver enkelt elev, og fire gange om året laver vi en periodeplan for hvert barn. Klassen er et socialt fællesskab, hvor eleverne udvikler evnen til kammeratskab, respekt og social adfærd. Klassen er samtidig en del af skolens store sociale fællesskab.
SKOLEFRITIDSORDNINGEN
Øresundsskolens skolefritidsordning KKFO er et fritidstilbud, hvor det faguddannede personale bidrager til børnenes livsduelighed, det vil bl.a. sige sociale relationer, evnen til at begå sig i det omkringliggende samfund, f.eks. ved at lære at handle selv i et supermarked, at lære nogle traditioner m.m. Kort sagt: Dannelse for livet. Derfor kommer børnene også meget ud af huset – på museer, bondegårdsbesøg, i svømmehallen og meget mere. Vi har disko hver fredag, vi spiller høvdingebold, og i det hele taget går vi meget op i musik og sang, som børnene elsker. Dagligdagen vil typisk være en kombination af strukturerede, planlagte forløb og frie aktiviteter efter børnenes eget valg.
FÆLLESSKABET
Da vi bestræber os på at give børnene en sammenhængende hverdag, er der overlap mellem skole og fritidsordning, og folkeskolens og skolefritidsordningens personale laver fælles arrangementer som f.eks. emneuger med workshops, underholdning og fester. Vi har fælles morgensamling hver onsdag, hvor vi f.eks. fejrer fødselsdage, synger m.m.
Vi vil gerne skabe kontinuitet og genkendelige rammer for børnene, og derfor har vi også fastansatte pædagogmedhjælpere, som arbejder i både skolen og fritidsordningen, og børnene er i faste grupper
– både i skolen og fritidsordningen.

Fokus på Kommunikation

Vi gør meget ud af at stimulere børnene både sprogligt og aktivitetsmæssigt. Vi benytter os af totalkommunikation som fx:
• Verbalt sprog
• Tegn til tale
• Talemaskiner
• Visuelle kommunikationsformer, bl.a. med PECS, som er et visuelt kommunikationssystem, der bygger på udveksling af billeder til at opnå ønskede mål og opfylde forskellige behov. Udover billeder kan man også bruge fotografier, stregtegninger, konkreter og symboler i PECS
• Boardmaker er også en kommunikationsform, som vores børn har let ved at forholde sig til. Alle børn har deres egen tavle med dagsprogrammet, hvor barnet via PECS-symboler og tekst kan se, hvad de skal lave, og hvor de skal være i dagens løb.
• IT. Vi har både Smartboards og iPads, som vi både bruger i undervisningen, og som børnene kan bruge i fritiden.
• Konkrete ting. Dvs. fysiske og håndgribelige ting, som betyder noget specielt for barnet, f.eks. betyder synet af en madkasse for mange børn, at det nu er frokosttid.
Vi stimulerer børnene både
sprogligt og aktivitetsmæssigt

Fysiske aktiviteter styrker børnenes funktionsniveau

På Øresundsskolen gør vi meget for at tilskynde børnene til fysiske aktiviteter. Det sker bl.a. her:
• På vores dejlige legepladser
• På udflugter, bl.a. på bondegårdsbesøg og naturlegepladser
• I vores store motionsrum og en gymnastiksal
• I vores spa, hvor børnene kan slappe af i dejligt, varmt vand
• Til svømning i Københavns svømmehaller

Kreative sansepåvirkninger

Men lige så vigtig som fysisk stimulans er kreativ stimulans.
Derfor har vi stort fokus på, at børnene får så mange
sanseoplevelser som muligt. Og det får de i:
• Vores store musikrum med masser af
instrumenter, som børnene kan spille på
• Teater og musicals
• Billedkunst
• Sløjd
• Håndarbejde
• Madlavning
• Vores sanserum, det såkaldte Snoezelrum,
hvor børnene kan opleve sansepåvirkninger
fra lys, lyd og rytmer